Sabtu, 4 Januari 2014

Stop Suppliment

Asalamualaikum..

lepas berjumpa doc hari itu doc minta stop semua supliment yg ku ambil. ku ada makan supliment shaklle:
-gla
-alfalfa
-vit c
-vit b

ku tanya kenapa sbb doc kata dari result ku dengan doc noraini dari pakar puteri tahun lepas dengan result yg terbaru keadaan ku jd lebih teruk. Doc kata semua supliment itu memang bagus kerana menstabilkan hormon tapi tidak untuk badanku. bila hormon "cergas" dan "aktif" maka sel ku juga turut aktif.. so untuk diriku supliment itu tidak sesuai dan ku perlu hentikan serta merta.

Doc beri ku metformin lagi. tapi disini nak ku tekankan tentang metformin. Dahulu doc noraini bagiku metformin 300g makan sehari 2 biji.. sekarang doc krishna bagi ku metformin 200g sehari makan 4 biji.

apa yang ku rasa bezanya:

Doc Noraini                                              Doc krishna
-300g                                                         -200g
-sehari 2 biji                                               -sehari 4 biji
-pening loya hari2                                       -pening sehari je loya jarang

Doc krishan maklumkan dulu doc noraini bagiku dos yang kuat dan tak sesuai dengan kondisi darah ku. doc krishna pula dia beri ubat ikut kesesuain darahku sbb insulin ku tinggi. yang normal insulin 11 tapi ku 29!   tapi ni bukan kencing manis ya. doc maklumkan ku takda kencing manis. insulin ni banyak jenis.

Doc juga kata metformin yang dia beri ni dos sedikit tapi dimakan kerap serta yang penting original... oooohhhh baru ku tahu ada metformin yang tak ori..kuikuikuiii..

Tiada ulasan: